Jeśli prowadzisz firmę i chcesz sprofesjonalizować swoje działania potrzebna Ci będzie strategia marketingowa. Nie jestem marketingowym ninja, więc nie będę dawał Ci niesprawdzonych rad, natomiast chciałbym przedstawić, co może dać Ci blog firmowy jako forma komunikacji marketingowej?

Choć wakacje jeszcze trwają i wiele firm działa na pół gwizdka to jeśli chcesz prowadzić bloga firmowego musisz zacząć już dziś. Dlaczego? Bo blogowanie to proces, ale o tym w dalszej części wpisu. 

Czy blog sprzedaje?

Choć środowisko marketerów i blogerów od lat ściśle ze sobą współpracuje tworząc kampanie dla marek, które reprezentują Ci pierwsi to utarło się, że obie grupy reprezentują zupełnie różne podejście do współpracy. Od lat krąży obiegowa opinia, że agencje PR chcą na blogach sprzedawać, zaś blogerzy utrzymują, że ich serwisy nadają się raczej do kreowania wizerunku marki niżeli do oferowania konkretnych produktów i nakłaniania czytelników do zakupu.

Na szczęście od jakiegoś czasu ten obraz się zmienia i zarówno marketingowcy rozumieją, że nie mogą zmuszać blogerów do sprzedaży. Z kolei blogerzy coraz częściej dostrzegają zalety sprzedawania swoich (i nie tylko) produktów poprzez bloga. 

Można więc powiedzieć, że blog może sprzedawać, ale pod pewnymi warunkami (duże zaufanie czytelników do blogera, przemyślana strategia sprzedaży). Osobiście jednak podchodzę do tego bardzo ostrożnie i jako bloger nie wyobrażam sobie traktowania bloga firmowego jako bezpośredniego miejsca sprzedaży. Znakomicie za to nadaje się on do budowania wizerunku firmy i komunikowania się z klientami.

Blog firmowy jako forma komunikacji marketingowej

Nie od dziś wiadomo, że nowoczesna firma powinna komunikować się ze swoimi klientami i budować znacznie szerszą relację niżeli wynikałoby to rodzaju zawieranych transakcji. Sztandarowym przykładem tego typu działań jest cała filozofia i polityka CSR (corporate social responsibility) i wspieranie społeczności lokalnych przez wielkie koncerny.

Zejdźmy jednak na ziemię i skupmy się na blogowaniu. Co może dać Ci blog firmowy? Przede wszystkim pomoże Ci długofalowo budować relacje z klientami. 

Sposobów na to jest tak wiele, ile masz pomysłów na wpisy i sposób w jaki zwracasz się do czytelników. Możesz to robić tak jak ja, czyli zwracać się do każdego bezpośrednio, a możesz publikować bezosobowe opisy Twojej działalności. Ważne jest jednak, żeby sposób komunikacji poprzez bloga firmowego pasował do celu prowadzenia bloga (polecam mój wpis o wyznaczaniu celów).

Poniżej wypisałem kilka pomysłów na bloga firmowego. Wskazałem tu zarówno cel prowadzenia bloga, jak i proponowaną formę wpisów.

  • Przekierowanie do oferty Twojej firmy – wpisy mogą dotyczyć Twoich produktów, realizacji, relacji z pracy i kierować do strony ofertowej. Takie rozszerzone portfolio.
  • Platforma komunikacji z klientem – jeśli zamierzasz przede wszystkim komunikować się z klientami, pisz tak aby brali udział w dyskusjach pod wpisami. Skłaniaj ich do opiniowania Twoich produktów, zadawania pytań, opowiadania o wymaganiach.
  • Platforma dla ludzi „z branży” – kto powiedział, że bloga musisz kierować bezpośrednio do swoich klientów. Skieruj go marketerów, konkurencji i firm z branż pokrewnych. Marketingowcy z pewnością podzielą się dobrymi pomysłami (choć rozgłoszą również każdy kryzys w komentarzach), część konkurencji spróbuje bezmyślnie kopiować Twoje pomysły (klienci prędzej czy później zorientują się kto oferuje „oryginał”, a w trzeciej grupie czytelników być może znajdziesz wartościowych partnerów biznesowych.

Kiedy opłaca się prowadzić bloga firmowego a kiedy to nie ma sensu

Jeszcze kilka lat temu blogi firmowe były domeną głównie dużych korporacji, ale dziś jest zupełnie inaczej. Blogują mali i duzi, ale z pewnością nie wszyscy. Zacznijmy może od tego kiedy warto prowadzić bloga firmowego.

  • Kiedy zależy Ci na budowaniu relacji z klientami i przywiązaniu ich do Twojej marki.
  • Gdy chcesz wypromować swoją markę jako lidera w branży (np. poprzez wpisy eksperckie).
  • Kiedy chcesz (stosunkowo)tanio wygenerować konwertujący ruch organiczny na swojej stronie (gdy alternatywą jest pozycjonowanie strony docelowej na obstawione frazy).
 

Okazja Miesiąca - 400zł do biedronki z Kartą Simplicity

W tej ramce co jakiś czas znajdziesz nową, ciekawą promocję bankową. Tym razem jest to karta kredytowa Simplicity w CitiBanku. Promocja umożliwia zgarnięcie bonu o wartości 400zł do biedronki, w zamian za spełnienie warunków

Podstawowymi warunkami promocji są:

  • Wyrobienie karty i dokonanie 5 transakcji miesięcznie w ciągu 2 pierwszych miesięcy (łącznie 10 transakcji)
  • Zgoda na przetwarzanie danych w celach marketingowych

Szczegóły promocji dostępne są na stronie banku. 

  • Sprawdź ofertę
  • Tak jak napisałem powyżej nie wszyscy prowadzą bloga firmowego. Dzieje się tak, bo po prostu nie wszystkim się to opłaca.

    • Mały lokalny biznes – prowadzisz na niewielkim lokalnym rynku? W takim razie blog Ci nie potrzebny (choć i tu zdarzają się wyjątki). Nie ma sensu docierać do do ludzi, którym nie masz nic do zaoferowania, nierzadko kosztem budżetu na pozyskiwanie klientów na Twoim rynku docelowym.
    • Nie masz pomysłu nas bloga/nie czujesz tego sposobu dotarcia do klientów – Jeśli prowadzisz małą firmę, ale kompletnie nie masz pomysłu na bloga, nie trać czasu (pieniędzy) na coś co nie przyniesie efektów. Podobnie jest w przypadku gdy masz większą firmę i zlecasz prowadzenie bloga zewnętrznej agencji. Jeśli nie masz zielonego pojęcia co tak naprawdę zamawiasz i nie czujesz tematu, nie trać kasy.

    Jak prowadzić bloga firmowego – złote zasady blogowania

    Gdy już zdecydujesz się na prowadzenie bloga firmowego, wybierzesz formę komunikacji i przygotujesz pierwszy wpis (ale jeszcze nie opublikujesz) musisz wiedzieć kilka absolutnie podstawowych rzeczy. Poniższe rady to absolutna podstawa.

    • Bądź szczerzy – czytelnicy, klienci, partnerzy nie lubią gdy kręcisz. Wykonywałeś robotę i coś poszło nie tak? Nie pisz o tym i opublikuj wpis z kolejnego zlecenia, ale nie kręć za wszelką cenę, bo „w agencji mówili, że trzeba publikować regularnie”. Owszem trzeba, ale lepiej wrzucić kotka, mema, śmieszny filmik niż nakłamać.
    • Nie bądź nachalny – natrętne lokowanie produktu, twarzy prezesa czy partnera nie jest dobrym rozwiązaniem. Bądź naturalny. Jeden link do oferty z wartościowego wpisu jest wart więcej niż sterta śmieci na żółtym tle informujących potencjalnego klienta o „jednej dziwnej metodzie na potencję” (i inne rzeczy, ale o tym pisałem tutaj).
    • Bądź konsekwentny – nie mówię tutaj, że musisz sztywno trzymać się wytycznych, publikować jeden typ materiałów i trzymać się formalnego języka. Na samym początku napisałem, że blogowanie to proces, więc decydując się na bloga firmowego decydujesz się na coś więcej niż kwartalną czy nawet roczną strategię reklamową. Blogowanie to inwestycja – nie koszt utopiony.

    A czy Ty zdecydujesz się na bloga firmowego?

    Powyższy artykuł, choć nie taki krótki to jest zaledwie drobnym wstępem do tematu i już czuję, że będę musiał wkrótce opublikować drugą część (zupełnie odrębną od tego co opisałem tutaj). Mam jednak nadzieję, że przekonałem Cię/odwiodłem od pomysłu prowadzenia bloga firmowego i przekazałem najważniejsze informacje na ten temat. Daj znać czy spełniłem swoją rolę i odpowiedz na pytanie powyżej 😉

    P.S. Pozdrowienia z Transylwanii 😉

     pozdrowienia z transylwanii