Niewiele jest narzędzi, które dają tak wiele w tak krótkim czasie

Artykułów o tym dlaczego startupy upadają są setki, ale jeden powód przewija się szczególnie często. Mianowicie młodzi przedsiębiorcy mają problem ze sformułowaniem modelu biznesowego.

O ile stworzenie kompleksowego biznesplanu i strategii wymaga sporo czasu, analiz i pewnej wiedzy o ekonomii i zarządzaniu, tak na podstawowe rozwiązania wystarczy kilkanaście minut. A nawet kartka A4 z podstawowymi założeniami będzie bardziej pomocna niż kilkanaście lat doświadczenia, za którymi nie idzie żaden konkretny plan! A skoro mowa o kartce A4… to niedawno odkryłem bardzo ciekawe narzędzie.

Business Model Canvas

Projektowanie modelu biznesowego to nie tylko odpowiedź na pytanie „jak zmonetyzować startup?”. Problem jest szerszy niż tylko wyciśnięcie pieniędzy z klientów, bowiem na zysk składa się nie tylko przychód ze sprzedaży, ale także koszty, które trzeba ponieść, żeby wygenerować przychód. A To sprawia, że projektując model biznesowy warto spojrzeć na działalność firmy w szerszym kontekście.

Narzędziem, które pomaga w szerszym spojrzeniu na model biznesowy jest Bussiness Model Canvas, czyli… kartka A4 podzielona na 9 części. Poniżej kilka słów o każdej z nich:

  1. Segmenty klientów – Mój ulubiony punkt, ale dla wielu może być najtrudniejszy. Segmentyzacja polega na podzieleniu klientów na grupy, który ich spaja. W moim przypadku jest to proste, bo oferuję 3 różne usługi dla 3 zupełnie odrębnych grup. Problem pojawia się gdy klienci na pozór są jednolitą grupą, jednak niemal zawsze da się wyróżnić segmenty klientów. Trzeba „tylko” znaleźć odpowiednie kryterium.
  2. Propozycja wartości – Najważniejszy punkt w każdym biznesie, czyli odpowiedź na pytanie „a na co komu moje produkty”. To tutaj określasz wartość, którą niesie przedsiębiorstwo.
  3. Kanały – miejsca, w których możemy poszukiwać klientów. Kanałem może być strona, facebook, ale także spotkanie networkingowe czy wystąpienie publiczne.
  4. Relacje z klientami – Czego oczekują klienci i jak to się wpisuje w naszą ofertę. Ten punkt warto rozważyć łącznie z segmentami klientów.
  5. Struktura przychodów – tego nie lubię robić, ale sprzedaż też się da oszacować. Tutaj najlepszym doradcą jest doświadczenie, ale jeśli go nie masz, wówczas warto policzyć jak długo możemy działać na stratach i ustalić, że do tego czasu firma osiągnie próg rentowności.
  6. Kluczowe zasoby – wszystko to bez czego nasz biznes się nie uda. Kluczowymi zasobami mogą być np. Maszyny, pieniądze na pokrycie pierwszych wydatków, ale także know-how lub zasoby ludzkie (choć uważam, że nie ma ludzi niezastąpionych. No prawie…).
  7. Kluczowe działania – co musimy zrobić, żeby zapewnić wartość naszym klientom? W tym miejscu warto wpisać najważniejsze zadania związane z przygotowaniem produktu.
  8. Struktura kosztów – jeśli dysponujesz rachunkiem przepływów pieniężnych jesteś w domu. Jeśli nie masz żadnych wyliczeń to oszacuj chociaż podstawowe koszty stałe na pierwszy kwartał, wysokość kosztów zmiennych przy realnym poziomie produkcji i oszacuj sprzedaż. Niech te koszty będą lekko zawyżone, a szacunki sprzedaży bardzo ostrożne. W ten sposób łatwiej unikniesz fuckupu.
  9. Partnerzy – w tej części wpisujemy wszystkie podmioty (przedsiębiorstwa), które są nam potrzebne do działania. Mogą to być kluczowi dostawcy lub kluczowi klienci, czyli wszyscy Ci, bez których nasz biznes się nie uda.
Business Model Canvas

Koniecznie przeczytaj: Lista kontrolna przedsiębiorcy – proste narzędzie, które pozwoli Ci na oszacowanie podstawowych cech Twojego biznesu.

15 minut do biznesu

Wypełnienie wszystkich pól zajęło mi około kwadransa. Ograniczenie do jednej kartki A4 co prawda pozwala na bardzo uproszczony opis modelu biznesowego, ale z drugiej strony pozwala skupić się na najistotniejszych elementach. Dla osoby, która kompletnie nie ma pojęcia prowadzeniu własnego biznesu może to być wręcz zbawienne.

Okazja Miesiąca - 400zł do biedronki z Kartą Simplicity

W tej ramce co jakiś czas znajdziesz nową, ciekawą promocję bankową. Tym razem jest to karta kredytowa Simplicity w CitiBanku. Promocja umożliwia zgarnięcie bonu o wartości 400zł do biedronki, w zamian za spełnienie warunków

Podstawowymi warunkami promocji są:

  • Wyrobienie karty i dokonanie 5 transakcji miesięcznie w ciągu 2 pierwszych miesięcy (łącznie 10 transakcji)
  • Zgoda na przetwarzanie danych w celach marketingowych

Szczegóły promocji dostępne są na stronie banku. 

  • Sprawdź ofertę
  • Podczas rozmów z klientami nierzadko widzę, że choć są przedsiębiorcami to nie mają pojęcia po elementarnych czynnikach wpływających na ich biznes. Na przykład pewnego razu negocjowałem ofertę z firmą, która chciała wprowadzić na rynek bardzo ciekawe kursy dodatkowe dla młodzieży szkolnej. Brakowało jednak pomysłu na reklamę, a właściciele słysząc że reklama na Facebooku jest tania chcieli zainwestować w nią spore środki, nie biorąc w ogóle pod uwagę możliwości reklamowania się w szkołach podczas wywiadówek czy poprzez bezpłatne prelekcje.
    Oczywiście BMC nie zastąpi dobrze napisanego biznesplanu. Może jednak pomóc w przygotowaniu pełnego opracowania, a także przyda się w szybkiej weryfikacji planów. A czasem tylko tyle wystarczy by uniknąć kardynalnych błędów, które prowadzą do rychłego upadku młodego biznesu.

    Pobierz BMC: Na potrzeby tego artykułu przygotowałem wersję PDF, canvasa, którą może wydrukować i wypełnić podczas prac nad nowym projektem.