Czy można wdrożyć strategie CSR w małej firmie? Wielu właścicieli małych przedsiębiorstw uważa społeczną odpowiedzialność biznesu za mrzonkę, drogą fanaberię i zabieg marketingowy, na który mogą sobie pozwolić wyłącznie duże korporacje. W rzeczywistości sprawa jest dużo prostsza – wystarczy tylko trzymać się kilku prostych zasad i znaleźć pomysł na wykorzystanie ich marketingowo.

Koncepcją społecznej odpowiedzialności biznesu zajmuję się nie od dziś. Zarówno na studiach, jak i podczas edukowania moich klientów poświęciłem temu zagadnieniu bardzo dużo uwagi. Dzięki temu doświadczeniu mogę powiedzieć jedno – to jedna z najważniejszych koncepcji w zarządzaniu organizacją i coś czego powinni trzymać się wszyscy.

Korzyści z wdrożenia CSR mogą wystąpić zarówno po stronie wzrostu sprzedaży, jak i optymalizacji procesów biznesowych. Żeby jednak wystąpiły trzeba podejść do sprawy rzetelnie i kompleksowo.

Na początku roku napisałem też artykuł o społecznej odpowiedzialności blogera (link otwiera się w nowej karcie) i bardzo zachęcam Cię do jego lektury.

Poniżej znajdziesz listę 7 zasad, które powinieneś wdrożyć w małej firmie, i które na tym etapie rozwoju są podstawą społecznej odpowiedzialności biznesu.

#1 Płać uczciwie podatki

Jedną z podstawowych zasad społecznej odpowiedzialności biznesu jest uczciwe płacenie podatków. Optymalizacja podatkowa jest w porządku, ale krętactwo, wyprowadzanie pieniędzy za granicę, lewe faktury i chorobliwe „robienie kosztów” nie uchodzi przedsiębiorcy, który chce być odpowiedzialny. Uczciwa księgowość i płacenie adekwatnych podatków nie tylko pozwala zachować spokój w czasie kontroli, ale wraz z rozwojem firmy może być argumentem, który można wykorzystać wizerunkowo.

#2 Prowadź uczciwą politykę zatrudnienia

Czasy ochrony za 3zł/h powinny bezpowrotnie minąć. Płaca minimalna co prawda jest dość wysoka jak na polskie warunki, ale trzeba się do niej stosować. Odpowiedzialny przedsiębiorca nie „wynajmuje” sprzątaczkom odkurzacza, ani nie obciąża ochroniarzy kosztami uniformów w wysokości 3/4 pensji. Czasem trzeba zagryźć zęby i zapłacić tyle ile się należy.

Ale uczciwa polityka zatrudnienia to nie tylko odpowiednie stawki – to także stosowanie odpowiednich umów i zapewnienie pracownikom odpowiednich warunków pracy. „Śmieciówki” chociaż są wygodne, w wielu przypadkach nie powinny być stosowane. Tam gdzie de facto zawiązywany jest stosunek pracy, tam powinna być spisana umowa o pracę.

Kolejny aspekt to polityka outplacementu. W małych firmach nie trzeba tworzyć skomplikowanych procedur, ale warto przygotować się na konieczność redukcji. To, że aktualnie wszyscy szukają rąk do pracy nie oznacza wiecznego wzrostu. Wkrótce przyjdzie kryzys i warto się na niego przygotować. Częścią tych przygotowań powinien być plan jak pomóc pracownikom na wypadek kryzysu.

#3 Dbaj o bezpieczeństwo danych klientów

Dane osobowe to niezwykle drażliwy temat i coraz większą uwagę skupia się na ich ochronie. Jednym z najważniejszych punktów strategii CSR dla małej firmy powinno być wdrożenie polityki ochrony danych osobowych.

Koszt nawet dla małego przedsiębiorstwa jest niewielki (kilkaset złotych), a brak problemów w razie kontroli jest bezcenny. Sprytni biznesmeni mogą również wykorzystać to jako swój atut wizerunkowy. Temat bezpieczeństwa wspomniałem też we wpisie „5 rzeczy, które musisz wiedzieć przed założeniem firmy” (link otwiera się w nowej karcie).

#4 Angażuj się w lokalne projekty

Wielkie firmy wydają fortunę na „projekty społeczne i charytatywne”, żeby zrobić sobie dobry PR. Ty też możesz budować PR dzięki zaangażowaniu w sprawy społeczne, ale nie musisz wydawać wielkich pieniędzy.

Zaangażowanie to zgłoszenie do administracji, że przepaliła się żarówka, napisanie petycji w sprawie ogrodzenia placu zabaw, współpraca z radnymi przy ważnym projekcie dla Twojego osiedla lub zgłoszenie własnego pomysłu do budżetu obywatelskiego.

Jeśli pokażesz, że jesteś społecznikiem z pewnością zyskasz sympatię wielu osób, a co za tym idzie rekomendacje, które są kluczowe w rozwoju (małego) biznesu. Czasem wystarczy pokazać, że potrafi się załatwić prostą sprawę.

Aktywności społecznej poświęciłem osobny wpis (link otwiera się w nowej karcie). Z pewnością przyda Ci się, jeśli jesteś dopiero na początku kariery zawodowej lub chcesz się przekwalifikować.

#5 Wprowadź jasne zasady w firmie

W dużych korporacjach jest coś takiego jak ład korporacyjny. Im większa firma, tym więcej opasłych tomów zasad. W małej firmie czasem wystarczy jedna karta papieru, ale grunt, żeby zasady były przestrzegane.

Jasne zasady pozwalają uniknąć nieporozumień i poprawić efektywność pracy. W teorii firmy społecznie odpowiedzialne powinny mieć kodeksy etyczne, ale nie w małym biznesie wystarczy, że wszyscy będą wiedzieć jak dbać o klientów i swoich współpracowników.

#6 Dbaj o partnerów biznesowych

Współpraca z partnerami biznesowymi jest jednym z kluczowych elementów w prowadzeniu biznesu. Żeby była dobra, bardzo ważna jest odpowiednia komunikacja.

Bardzo istotną sprawą jest szczerość, otwartość i szybkość odpowiedzi. Nie czekaj do końca tygodnia aż uzbiera Ci się 100 maili od dostawców – odpowiadaj tak szybko, jak możesz przekazać im konkretne informacje.

Dobrym rozwiązaniem jest również prowadzenie newslettera. Jeśli masz większą ilość partnerów biznesowych wówczas warto zadbać o wysyłanie im regularnego newslettera.

#7 Stwórz „społecznie odpowiedzialny system”

Wszystkie opisane powyżej zasady są bezużyteczne jeśli nastawiasz się wyłącznie na efekt PR-owy. Społeczna odpowiedzialność biznesu to nie fasada, a system, który faktycznie działa.

Efekt marketingowy przynosi zyski finansowe, ale najważniejsza jest filozofia u podstaw organizacji. Jeśli nie stworzysz systemu, domek z kart szybko runie. Niezadowoleni dostawcy i byli pracownicy odczarują „zrównoważony i ekologiczny” wizerunek firmy i zgotują prawdziwe PR-owe piekło.

Podsumowanie

Wdrożenie powyższych zasad nie spowoduje automatycznie wzrostu zysków, bo na te trzeba sobie zapracować tworząc konkurencyjny produkt lub usługę. W długiej perspektywie prawdziwą korzyścią będzie zbudowany ekosystem, który ułatwi budowanie przewagi konkurencyjnej.