Referencje, opinie i dobre portfolio to prawdopodobnie najważniejsze elementy wpływające na sprzedaż Twoich towarów i usług. Klienci bowiem chcą wiedzieć czego mogą się spodziewać po danej ofercie i co sądzą o niej inni. Właśnie dlatego startując z biznesem internetowym (i nie tylko) musisz zadbać o skuteczne portfolio. W tym artykule dowiesz się jak stworzyć portfolio, które będzie wzbudzać zaufanie klientów, a jednocześnie nad realizacją nie spędzisz długich miesięcy.

Poradnik kieruję przede wszystkim do twórców internetowych – web developerów, copywriterów, SEO-wców czy blogerów, jednakże zasady są na tyle uniwersalne, że można je zastosować do każdego innego biznesu realizującego indywidualne projekty.

Liczy się jakość, a nie ilość

Podczas analizy potencjalnych konkurentów oferujących tworzenie stron internetowych zauważyłem pewną prawidłowość. Mianowicie najtańsi wykonawcy, oferujący „strony” za 300 lub 400zł chwalą się dziesiątkami realizacji, podczas gdy poważne agencje nierzadko ograniczają się do 3 czy 4 projektów. Oczywiście wyjątki od reguły się zdarzają, ale jest.

Jak łatwo się domyślić ilość w przypadku najtańszych wykonawców nawet nie stała obok jakości, bowiem większość realizacji stanowiły przestarzałe projekty z generatorów. Słabe szablony, kiepskie zdjęcia, nie mówiąc o typografii i doborze kolorystyki. Słowem 4 stówy wyrzucone w błoto. Po drugiej stronie barykady stoją duże agencje, które dbają o każdy detal projektu. Ceny zapewne są nieziemskie, ale portfolio wygląda równie nieziemsko.

Jeśli jesteś początkującym webdeveloperem, architektem czy copywriterem, Twoje projekty prawdopodobnie nie będą zwalały z nóg. Warto jednak zrobić odsiew i wybrać te, które zachęcają, pomijając te zlecenia, w których coś poszło nie tak lub cena grała najistotniejszą rolę. W przypadku gdy nie jesteś pewien jakości swoich prac, możesz zastosować jeden prosty trick. Mianowicie…

Mockupy wyglądają profesjonalnie

Podczas szperania po realizacjach konkurencji na pewno widziałeś profesjonalne zdjęcia z Macbookiem czy iPhonem, na których widać projekt wykonany dla klienta. To właśnie są Mockupy, czyli profesjonalne zdjęcia służące do prezentacji projektów. W internecie znajdziesz wiele darmowych serwisów oferujących ciekawe mockupy (polecam mockupworld.co), natomiast za kilka dolarów można znaleźć naprawdę profesjonalne zestawy godne najlepszych agencji.

Co więcej korzystając z mockupu nie tylko zaprezentujesz swoją stronę internetową czy projekt graficzny, ale to również świetna propozycja dla copywriterów, którzy chcą pochwalić się na swojej stronie tekstami opublikowanymi w innych miejscach. Wystarczy zrobić screenshota, dodać krótki opis i dodać do portfolio.

Co to jest mockup

Pokazuj proces

Najciekawsze portfolio graficzne jakie kiedykolwiek widziałem należy do firmy Ramotion z San Francisco. Siłą ich projektów jest nie tylko wysoka jakość, ale również sposób prezentacji. Na portalu behance możesz zobaczyć, jak powstawał projekt – od moodboardu, przez wybór koncepcji, kolory, fonty aż po realizację i przykłady zastosowań.

Pokazywanie procesu powstawania danego produktu oddziaływuje na klientów, którzy chętniej korzystają z usług, które rozumieją. Forma case studies doskonale sprawdza się w sprzedaży i ma bardzo szerokie zastosowanie w content marketingu.

Pokazuj Proces

Fejkowe projekty

Brakuje Ci wpisów do portfolio? W takim razie ogarnij fejkowy projekt. Dla Twórcy strony internetowej pomocny będzie szablon DIVI wraz z domyślnymi templatkami. Wystarczy wymyślić temat, znaleźć kilka fajnych zdjęć na stocku i napisać chwytliwą treść dla landing page’a.

Uwaga: tutaj znajdziesz informacje na temat DIVI i szablonów dostarczanych przez producenta. Jeśli zdecydujesz się na zakup konta w Elegant Themes (co bardzo polecam do mniejszych projektów), zachęcam do skorzystania z mojego polecania. Wówczas otrzymam drobną prowizję od autorów szablonu.

Dla bardziej ambitnych osób/agencji ciekawą opcją może być stworzenie koncepcyjnego projektu dla znanej marki. Mój ulubiony case dotyczący US Today, jest zniewalający i jestem przekonany, że autorom przyniósł dziesiątki zleceń. Ponadto start w poważnych konkursach (nie mówimy tu o zleceniach za 300zł) na logo czy identyfikację wizualną również jest ciekawym sposobem na zaistnienie i zdobycie nowych zleceniodawców.

Fejkowe projekty

Czy warto publikować cenniki?

Co jakiś czas na grupach dla designerów pojawiają się pytania czy warto publikować cenniki. Nagonka jaka ostatnio rozpętała się dla piszących „cena na priv” ponownie wywołała dyskusję na ten temat, dlatego na etapie projektowania portfolio warto zastanowić się nad publikacją cennika.

Sprawa wbrew pozorom nie jest prosta i są tutaj dwie szkoły. Jedni uważają, ze warto publikować cenniki lub widełki, żeby potencjalny klient wiedział jakiej wyceny się spodziewać, inni zaś uważają, że wycena zleceń jest sprawą bardzo indywidualną.

Osobiście stoję trochę po środku. Na blogu umieściłem cenniki, natomiast na stronie firmowej nie. Wynika to z faktu, że klienci zamawiający kampanie na blogu mają znacznie bardziej standardowe wymagania od klientów zamawiających strony. Podczas gdy większość kampanii na blogu ma bardzo podobną strukturę, właściwie nigdy tworzę dwóch podobnych stron nawet jeśli oparte są o ten sam framework lub szablon.

Jeśli więc Twoja standaryzujesz ofertę, przychylałbym się do podania widełek cenowych, natomiast w przypadku indywidualnych projektów absolutnie nie widzę takiej konieczności.

Najważniejsze: bądź autentyczny i nie sil się na korporacyjne formułki

Jestem przekonany, że stosowanie się do powyższych zasad z pewnością podniesie jakość Twojego portfolio, a tym samym zwiększy szanse na pozyskanie fajnych zleceń. Jednak niezależnie od tego co potrafisz i jak to prezentujesz musisz pamiętać o dwóch rzeczach.

Po pierwsze nigdy nie ściemniaj. Portfolio jest jak CV – kłamstwa i wyolbrzymienia wkrótce wyjdą. Po drugie nie sil się na korporacyjne slogany i tanie hasła reklamowe (np. Tworzenie stron internetowych to nasza pasja). To nie działa, a tylko odpycha potencjalnych klientów. Znacznie lepiej używać prostego języka, zrozumiałego dla klienta.

P.S. Poniżej znajdziesz listę linków świetnie zrobionych portfolio znanych agencji. Warto się im przyjrzeć:

BrandCore – mój mały ogródek z projektami. Polecam się 🙂
Ramotion – genialne case studies
Autentika – również bardzo dobre case’y
K2 – warto przejrzeć sposób prezentacji nowych projektów.
BinarLink – ciekawe projekty

A jakie są Twoje sposoby na dobre portfolio?