Czasem w życiu przedsiębiorcy, doradcy czy nawet blogera przychodzi taki moment gdy obecna marka organicza możliwości rozwoju i trzeba ją zmienić. Proces zmiany marki to rebranding i jest to jedna z tych zmian w strategii marketingowej, która wymaga dużej precyzji i jasno określonego planu.

Kto czytuje moje konto na twitterze wie, że „Finanse od Podstaw”, wkrótce będą znacznie szerszym projektem, dostępnym pod nową marką. Dziś pokażę Wam listę rzeczy, które muszę zrobić, żeby skutecznie przeprowadzić rebranding bloga.

Po co robić rebranding?

Powodów do zmiany marki może być wiele, zarówno pozytywnych jak i negatywnych. Inne czynniki będą decydowały o przeprowadzeniu rebrandingu dużej marki, a inne w przypadku małej. Najczęściej jednak będą to:

  • Zmiana lub rozszerzenie profilu działalności – jeśli nazwa marki jest sprofilowana mocno definiuje profil działalności, jak np. „Finanse od Podstaw” wówczas ciężko rozszerzyć działalności. Wyobraź sobie, że nagle zacząłbym testować kosmetyki dla mężczyzn, a co drugi wpis dotyczyłby podróży. Bez sensu prawda?
  • Upadek marki – czasem bywa tak, że popełnimy błąd i marka upada np. wskutek krytyki. Oczywiście dla sprawnego spin doktora nawet najgorsza wpadka może być przekuta w sukces, ale czasem po prostu się to nie opłaca. Pod nową marką klienci są w stanie wybaczyć więcej, można pozyskać nowych i stare grzechy niejako mogą (ale nie muszą) zostać wymazane.
  • Fuzja lub zmiana struktury właścicielskiej – przyzwyczailiśmy się do wchłaniania mniejszych marek przez większe, a tym samym do rebrandingu znanych produktów tych mniejszych. Pamiętasz towarzystwo Commercial Union? Jakieś 10 lat temu połączyło się z Avivą pod marką Aviva-Commercial Union, by wkrótce zmienić się po prostu w Avivę. Podobna sytuacja występuje w przypadku kilku polskich banków będących częścią dużych banków zagranicznych.

Jak przeprowadzić rebranding bloga?

Na początku wspomniałem, że czeka mnie rebranding bloga. Muszę to zrobić, żeby skutecznie dostarczać moim czytelnikom więcej treści, niekoniecznie związanej z finansami (wciąż będzie to jednak wiodąca część bloga). Żeby skutecznie zrobić rebranding bloga trzeba działać według planu:

  1. Określ potrzebę rebrandingu – po co zmieniać coś co działa? Jeśli chcesz przeprowadzić rebranding, musisz wiedzieć jaki jest cel zmiany.
  2. Przygotuj X pomysłów na artykuły dla nowej formuły – w moim przypadku konieczne było przygotowanie 100 „pewniaków”, które napiszę. W ten sposób odsiejesz chwilowe kaprysy od realnej potrzeby zmian.
  3. Opracuj mapę strony – na samym początku musisz znać rozkład treści, kategorii, tagów, żeby później nie mieć problemów z pozycjonowaniem i nawigacją po serwisie.
  4. Opracuj strategię SEO – odpowiednie pozycjonowanie może czynić cuda. Nawet jeśli masz najlepsze SEO na świecie na swojej obecnej domenie, koniecznie dokonaj oceny efektów i pomyśl co można poprawić. ZAWSZE może być lepiej.
  5. Przygotuj listę kategorii i tagów – to kolejny element pozycjonowania, ale również nawigacji na stronie. O ile mapa strony jest dość ogólna, tak lista konkretnych tagów i kategorii znacznie ułatwi tworzenie kolejnych treści i zbieranie ich w grupy do linkowania wewnętrznego (warto linkować tematycznie).
  6. Sprawdź stare treści i pogrupuj je w serie – przyznam, że obecnie mam z tym problem, a warto to zrobić. Grupowanie wpisów w serie pozwala na większą kontrolę na tym jak użytkownik porusza się po stronie. Odpowiednie ułożenie tematyczne wpisów pozwoli dłużej zatrzymać użytkownika na stronie.
  7. Opracuj strategię marketingową – podobnie jak w przypadku SEO tutaj też zawsze można coś poprawić. Nowa strategia marketingowa będzie potrzebna szczególnie w przypadku gdy zmieniasz lub rozszerzasz profil działania. Im bardziej ogólny profil, tym więcej kanałów promocji będzie otwartych, ale również trzeba mieć na uwadze zmiany profilu czytelnika.
  8. Przygotuj strategię remarketingu – jeśli już trafią do Ciebie nowi czytelnicy, z pewnością warto ich zatrzymać na dłużej. Oprócz działań bezpośrednio na stronie (ścieżki użytkownika) możesz wdrożyć strategię remarketingu, czyli działań reklamowych skierowanych do osób, które odwiedziły poszczególne podstrony.
  9. Stwórz nową wersję bloga – prawie na pewno przyda się nowy szablon i nowa instalacja wordpressa. Stwórz wersję testową na subdomenie niedostępnej dla robotów wyszukiwarek i pracuj nad nową odsłoną serwisu.
  10. Zaprojektuj logo – jeśli już wiesz jak będzie wyglądać Twój blog, opracuj dla niego nowe logo. Stworzenie logo warto zlecić profesjonaliście, a jeśli robisz to samodzielnie, to koniecznie zapoznaj się z tym tekstem Jacka Kłosińskiego.
  11. Kup domenę, certyfikat SSL (koniecznie) i podepnij pod nową stronę.
  12. Odblokuj stronę dla robotów
  13. Przenieś stare treści – przenieś stare wpisy na nową domenę i użyj przekierowania 301 żeby roboty Google wiedziały, że to nie plagiat, a po prostu nowa odsłona tego samego serwisu.
  14. Zmień nazwy swoich profili w social media – bez sensu zakładać nowe, skoro masz już wiernych obserwatorów. W przypadku Facebooka może być problem, dlatego warto o tym pomyśleć możliwie wcześnie.
  15. Powiadom o zmianach partnerów reklamowych – koniecznie powiadom znajomych przedstawicieli marek i agencji, z którymi współpracujesz. Chyba nie chcesz, żeby pomyśleli, że zwinąłeś prosperujący interes i założyłeś nowy 😉

Mój plan rebrandingu wygląda mniej więcej podobnie i również w podobnej kolejności zamierzam wdrażać mój pomysł. Na dzień dzisiejszy nie wiem ile czasu mi to zajmie i jak to odbije się na innych projektach, które chcę realizować w ramach bloga (kurs online). Na razie wiem dwie rzeczy:

Łatwo nie będzie – rebranding to kupa roboty, zwłaszcza tej, której nie lubię wykonywać. Przez temat rebrandingu przechodziłem dwukrotnie i wówczas popełniłem wiele błędów i zaniedbań. W efekcie poszło dość szybko (około tygodnia), ale odbudowanie ruchu na stronie (nie mówiąc o jego zwiększeniu) trwało pół roku…
Mimo wszystko uważam, że czasem warto – ostatnio coraz częściej luźno traktuję o finansach (co nie znaczy, że nie będzie finansowych wpisów-bomb) i chcę stworzyć dla nich odpowiednie miejsce. Jeśli Ty stoisz przed podobnym wyzwaniem, może warto je podjąć.

A czy Ty masz jakieś doświadczenia związane z rebrandingiem i chciałbyś się nimi podzielić?