Jak pokazują wszelkie badania branża e-commerce w Polsce stale się rozwija, a chętnych zarówno do zakupów, jak i handlowania w sieci nie brakuje. Pomagają nam w tym coraz bardziej zaawansowane, a jednocześnie coraz prostsze w obsłudze systemy informatyczne. Dziś chciałbym skupić się właśnie na technicznej stronie prowadzenia sklepu internetowego i pokazać Ci, jak w prosty sposób założyć sklep internetowy? A pomoże nam w tym platforma Sky-Shop i kreator szablonów, który miałem okazję testować przez ostatnie dni.

Poradnik jest skierowany przede wszystkim do osób, które nie są programistami i szukają prostego w obsłudze rozwiązania. Mimo to odniosę się w tekście do całej platformy i ocenię również z perspektywy przydatności w większych projektach. Zapraszam do lektury!

Partnerem wpisu jest platforma Sky-Shop.pl – dostawca prostego w obsłudze kreatora sklepów internetowych.

Jak założyć sklep internetowy?

Założenie sklepu internetowego jak w przypadku każdego innego biznesu wiąże się z trzema rzeczami:

  • formalnościami przy założeniu i prowadzeniu firmy
  • inwestycjami w rozwój
  • ciężką pracą nad nowym biznesem

W przypadku sklepu również trzeba zacząć od założenia firmy i nastawienia się na ciężką pracę. Zakładam jednak, że to wiesz dlatego skupmy się na inwestycjach. W tym przypadku może być zaskakująco lekko, a to za sprawą dropshippingu – czyli sprzedaży we własnym sklepie produktów które są wysyłane do klienta przez hurtownię. Mimo to trzeba ponieść kilka mniejszych wydatków na technologię, czyli platformę sklepu internetowego:

  • Platforma sklepowa – zależnie od ilości produktów cena może wynosić pomiędzy 17-249zł miesięcznie w abonamencie rocznym (Sky-Shop). Oczywiście istnieje też darmowe oprogramowanie sklepowe (np. Woocommerce, Prestashop), ale wymaga ono wielu dodatkowych kosztów w postaci wtyczek, integracji, szablonu itp – to dobre raczej dla zaawansowanych.
  • Domena – nazwa sklepu z końcówką .pl, bez żadnych „mało profesjonalnych” dodatków typu nazwasklepu.subdomenaplatformy.pl to koszt 70-100zł rocznie. W pierwszym roku cena jest niższa i zazwyczaj wynosi około 12-15zł.
  • Pomoc informatyczna – większość platform (również Sky-Shop) oferuje wsparcie techniczne dla swoich klientów. Niemniej warto mieć w firmie „złotą rączkę od komputerów”, która będzie wspierać Cię w najważniejszych momentach.

Jak widzisz początkowe koszty ograniczają się tak naprawdę do platformy sklepowej i domeny. Oczywiście do tego należy doliczyć środki na promocję, ale to już trochę inna pula pieniędzy, a przy dobrym rozeznaniu można się wypromować niskim kosztem.

Przeczytaj również: Jak nie płacić ZUS dzięki spółce z o.o.?

Czy laik może założyć sklep internetowy?

Główna teza dzisiejszego tekstu to „nie trzeba mieć zdolności informatycznych, żeby prowadzić sklep internetowych”. Jeszcze kilka lat temu powiedziałbym, że to mrzonka, ale dziś każdy kto potrafi obsłużyć skrzynkę pocztową i jako tako radzi sobie z Excelem jest w stanie ogarnąć obsługę sklepu. Twórcy oprogramowania zrobili naprawdę duży krok naprzód w celu ułatwienia administracji przy jednoczesnym zwiększeniu funkcjonalności. W dalszej części recenzji pokażę, że tworzenie stron może być łatwe.

Recenzja platformy Sky-Shop – podstawowe funkcje

Jak to bywa z różnego rodzaju testami moją recenzję platformy i kreatora szablonów Sky-Shop rozpocznę od listy podstawowych funkcji i specyfikacji systemu. A wyliczankę zacznę od dość pokaźnego pakietu integracji z hurtowniami, porównywarkami cen, Allegro, narzędziami do marketingu i systemami ERP. Większość modułów jest darmowych lub dostępnych w dodatkowym pakiecie za 79zł (gwarantującym dostęp do ponad 150 hurtowni). Są również moduły „premium”, np. integracja Comarch XL, które kosztują sporo, ale jeśli już faktycznie będą potrzebne (czyli przy setkach zamówień dziennie) szybko się zwrócą.

Oprócz pakietu integracji do dyspozycji mamy m.in. narzędzie newslettera, narzędzie do ustawienia podstawowych parametrów związanych z SEO i system kodów rabatowych. Ciekawym rozwiązaniem jest również wbudowany system afiliacyjny (dostępny w droższych pakietach), który pozwala na zwiększenie sprzedaży np. z pomocą influencerów. Pełna lista funkcjonalności danych pakietów dostępna jest na stronie dostawcy usługi.

Okazja Miesiąca - 400zł do biedronki z Kartą Simplicity

W tej ramce co jakiś czas znajdziesz nową, ciekawą promocję bankową. Tym razem jest to karta kredytowa Simplicity w CitiBanku. Promocja umożliwia zgarnięcie bonu o wartości 400zł do biedronki, w zamian za spełnienie warunków

Podstawowymi warunkami promocji są:

  • Wyrobienie karty i dokonanie 5 transakcji miesięcznie w ciągu 2 pierwszych miesięcy (łącznie 10 transakcji)
  • Zgoda na przetwarzanie danych w celach marketingowych

Szczegóły promocji dostępne są na stronie banku. 

  • Sprawdź ofertę
  • Panel administratora – serce sklepu internetowego

    Po założeniu konta pierwsze kroki kierujemy w stronę panelu administracyjnego, a ten jest naprawdę rozbudowany, a przynajmniej taki może wydać się na pierwszy rzut oka. Na szczęście większość potrzebnych opcji łatwo namierzyć, a ustawienia zostały okrojone ze zbędnych funkcji.

    sky-shop panel administratora

    Z punktu widzenia sprzedawcy najważniejsze są panele klientów, produktów i faktur. Również tutaj wszystko jest bardzo intuicyjne, a zarazem rozbudowane dzięki panelom bestsellerów czy wyprzedaży. W przypadku większych sklepów ważna jest możliwość importu i eksportu danych, co przydaje się przy przenoszeniu/dodawaniu produktów oraz przy tworzeniu kopii bezpieczeństwa na własnym komputerze (dostawca usługi robi własne kopie, ale zawsze warto mieć dodatkowe zabezpieczenie).

    Kreator szablonu – czy można stworzyć ładny sklep bez programowania?

    Jedną z najciekawszych funkcji Sky-Shop i najważniejszą z punktu widzenia laika, który nie chce wydawać fortuny na swój pierwszy sklep internetowy jest kreator szablonu sklepu internetowego. Jest on dostępny w panelu administratora w menu konfiguracja -> wygląd sklepu -> kreator wyglądu ( trochę zbyt głęboko). Po kliknięciu w odpowiedni odnośnik otwiera się zupełnie nowy panel, w którym mamy 3 opcje:

    • Kreator szablonu – tutaj ustawiamy układ treści na stronie, a także rodzaje poszczególnych bloków.
    • Ustawienia kolorystyki – w tym panelu możesz ustawić kolory poszczególnych elementów na stronie.
    • CMS – Zarządzanie treścią – jak sama nazwa wskazuje to narzędzie służy do uzupełnienia treści poszczególnych podstron.

    Edycję sklepu warto zacząć od kreatora szablonu. Po otwarciu narzędzia zobaczysz schemat strony głównej Twojego sklepu, a po prawej wyświetli się lista dostępnych bloków, które możesz umieścić na stronie. Cała edycja przebiega poprzez przeciąganie elementów myszką i umieszczanie ich w wybranym miejscu. Dodatkowo niektóre elementy można dostosować, np. ustawiając kryterium sortowania produktów lub wybierając ilość slajdów. Podobnie jak stronę główną możesz edytować również stronę z listą produktów, koszyk oraz kartę produktu.

    Gdy już wiesz co gdzie powinno być umieszczone i jak powinno wyglądać, warto zastanowić się na doborem kolorów. Z doświadczenia wiem, że w całym procesie tworzenia strony wizualnej jest to najtrudniejszy element i warto poświęcić kilka(dziesiąt) godzin na dobór odpowiednich „barw wojennych”. Aby ułatwić sprawę i utrudnić zepsucie czegoś (np. poprzez mieszanie zbyt dużej ilości kolorów) ustawienia kolorystyki w kreatorze Sky-Shop zostały ograniczone do minimum. Powiedziałbym nawet, że nawet bardziej niż do minimum, bo podczas testów wyszedł problem z użyciem ciemnego koloru głównego, który sprawia, że tekst buttona zapisującego na newsletter wygląda kiepsko (podobno wkrótce ma to zostać rozbudowane). Poza tym drobnym problemem narzędzie jest całkiem użyteczne i pozwala ustawić kolory dla najważniejszych grup elementów na stronie. Po zapisaniu zmiany natychmiast pojawiają się na stronie i system sugeruje ich podejrzenie.

    Ostatnim elementem nowego kreatora szablonów jest system zarządzania treścią, czyli CMS. Również w tym zakresie został on ograniczony do minimum i to zdecydowanie jest plus. Edytowalne elementy są pogrupowane według bloków na stronie, dzięki czemu nie pogubisz się podczas edycji, a wierz mi, że mając na stronie np. 30 bloków i edytując je w ociężałym Visual Composerze znanym użytkownikom Woocommerce łatwi się pomylić.

    Warto dodać, że zarówno CMS jak i kreator szablonu zapamiętują ustawienia nagłówka i stopki, dlatego nie trzeba ich ponownie edytować na każdej z podstron. Ponadto jeszcze jedna rzecz przykuła moją uwagę – kiepska, a właściwie brak responsywności kreatora. Teoretycznie w przypadku takiego, typowo desktopowego, narzędzia to nie wada, ale ostatnio miałem okazję przekonać się, że jest grupa ludzi, która pracuje głównie na tabletach, a niektórzy wręcz na telefonach. Sam sklep jest jednak w pełni reponsywny i wygląda dobrze nawet na najmniejszych urządzeniach.

    Podsumowanie i ocena końcowa

    Chociaż tworzeniem strony internetowych zajmuję się nie od dziś i nie raz podejmowałem się skomplikowanych zleceń to sklepów raczej unikałem ze względu na dużą złożoność. Podczas testów Sky-Shop dowiedziałem się czegoś nowego – że istnieją naprawdę proste rozwiązania, a jednym z nich jest właśnie Sky-Shop.

    Prostota systemu przy jednoczesnych dużych możliwościach to zdecydowanie plus. Kreator szablonów pomimo pewnych niedociągnięć plus. Cennik też jest w porządku. Żyć nie umierać? Ideałów nie ma, a przed programistami w zespole Sky-Shop na pewno jeszcze wiele pracy nad wspomnianym wcześniej kreatorem. Wierzę, jednak że będzie coraz lepiej i wysoka (jak na moje standardy) jakość produktu będzie jeszcze wyższa.

    sky-shop kreator sklepu ionternetowego 2

    Czy Sky-Shop jest produktem dla każdego? Zdecydowanie nie, choć grupa potencjalnych klientów moim zdaniem jest całkiem szeroka. 249zł (w promocji – poza nią 339zł) za najwyższy pakiet to nie jest duża kwota, a jestem przekonany, że dla średniej wielkości sklepu to wystarczające narzędzie. W artykule kładłem jednak nacisk na najmniejszy biznes i w tym wypadku również Sky-Shop jest dobrym rozwiązaniem. Jeśli zatem szukasz rozwiązania dla małego lub średniego sklepu internetowego to warto wziąć tą platformę pod uwagę.

    Jeśli szukasz platformy sklepowej polecam wykorzystanie bezpłatnego okresu testowego. W ciągu 14 dni będziesz mógł sprawdzić wszystkie potrzebne funkcje i „pobawić” się kreatorem.

    Plusy:
    + Łatwa obsługa
    + Kreator szablonu
    + Duży pakiet integracji
    + Integracja z Allegro
    + Wbudowany newsletter i program partnerski
    + Całkiem użyteczne narzędzie do SEO

    Minusy:
    – Kreator jest wymaga dalszego rozwoju (przede wszystkim ustawienia kolorystyki)

    Ocena końcowa: 8,5/10

    Wpis powstał przy współpracy z platformą Sky-Shop.pl